Jumat, 19 Desember 2014

JUAL BELI

oleh
Taufiqurrahman Noer Muslim, S.Pd.I
Tarbiyah dan keguruan
Fiqh dan pembelajarannya

JUAL BELI
A.    BEBERAPA PRINSIP YANG BERHUBUNGAN DENGAN JUAL BELI
1.      PENGERTIAN
Jual beli dalam istilah fiqh disebut dengan al-bai’ yang berarti menjual, mengganti, dan menukar sesuatu dengan sesuatu yang lain. Lafal al-bai’ dalam bahasa arab terkandung digunakan untuk pengertian lawannya, yakni kata asy-syira’ (beli). Degan demikian, kata al-bai’ berarti jual, tetapi sekalius jual berarti beli.
Secara terminology, terdapat beberapa definisi jual beli yang dikemukakan ulama fiqh, sekalipun substansi dan tujuan masing-masing definisi adalah sama.
Tukar menukar harta dengan harta melalui cara tertentu, atau

Tukar menukar sesuatu yang diingini dengan yang sepadan melalui cara tertentu yang bermanfaat.
Dalam definisi ini terkandung pengertian bahwa cara yang khusus yang dimaksudkan ulama Hanafiyah adalah melalui ijab (ungkapan membeli dari pembeli) dan qabul (pernyataan menjual dari penjual), atau juga boleh melalui saling memberikan barang dan harga dari penjual dan pembeli.

2.      DASAR HUKUM JUAL BELI
Jual beli sebagai sarana tolong menolong antara sesame umat manusia mempunyai landasan yang kuat dalam al-Qur’an dan sunnah Rasulullah saw. Terdapat sejumlah ayat al-Qur’an yang berbicara tentang jual beli, diantaranya dalam surat al-baqarah, 2:275 yang berbunyi :
š
orang-orang yang Makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), Sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), Maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan); dan urusannya (terserah) kepada Allah. orang yang kembali (mengambil riba), Maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.

3.      HUKUM JUAL BELI
Dari kandungan ayat-ayat Allah dan sabda-sabda Rasul, para ulama fiqh mengatakan bahwa hukum asal dari jual beli itu adalah mubah (boleh).

4.      JENIS-JENIS JUAL BELI YANG DILARANG
  1. Menjual barang haram
Barang yang telah dihukumkan najis oleh agama seperti berhala, arak, babi, bangkai dan sebagainya.
Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah mengharamkan jual arak, bangkai, babi dan berhala (HR. Bukhari dan Muslim)
  1. Menjual sperma binatang
Menjual sperma binatang, seperti mengahwinkan lembu jantan dan lembu betina demi mendapatkan keturunan. Jual beli jenis ini hukumnya haram kerana Rasulullah saw. Melarangnya:
Rasulullah saw. Telah melarang menjual air mani binatang. (HR. Bukhari)
  1. Menjual binatang dalam kandungan
Menjual beli anak binatang yang masih berada dalam perut ibunya. Jual beli jenis ini dilarang kerana anak binatang itu masih belum tentu lahir dan tidak kelihatan.
Rasulullah saw.  Telah melarang penjualan sesuatu yang masih dalam kandungan induknya.(HR. Bukhari dan Muslim)
  1.  Jual beli Muhaqallah
Menjual beli tanaman yang masih berada di ladang atau sawah adalah dilarang kerana adanya kebarangkalian berlakunya riba. Jual beli ini juga dinamakan jual beli muhaqallah.
  1.  Jual beli mukhadharah
Menjual beli buah-buahan yang masih belum masak adalah dilarang. Seperti yang dijelaskan sebelum ini kerana ketidak tentuannya yang mana berkemungkinan buah-buahan tersebut ditiup angin kencang atau tidak masak kerana pokoknya itu mati. Hal seperti ini menyebabkan pembelinya tidak dapat memperoleh buah-buahan yang dibelinya pada tempoh masa yang dingini. Jual beli ini juga dinamakan jual beli mukhadharah.
  1.  Jual beli Muammasah
Menjual beli secara sentuhan adalah dilarang di dalam Islam. Contohnya jika seseorang itu menyentuh barangan tersebut maka ianya dikira sebagai membeli barangan tersebut. Jual beli seperti ini akan menyebabkan pembeli mengalami kerugian. Jual beli ini juga dinamakan jual beli muammasah.
  1.  Jual beli Muzabanah
Menjual beli buah yang basah dengan harga buah yang kering, atau menjual padi yang kering dengan harga padi yang basah adalah dilarang. Hal ini adalah kerana padi yang basah akan mengakibatkan timbangan menjadi berat dan wujud unsure penipuan dalam transaksi sebegini. Jual beli ini juga dinamakan jual beli muzabanah. Kesemua jual beli di atas dirangkumkan di dalam satu hadis yang bermaksud:
Rasulullah saw. Melarang jual beli muhaqallah, mukhadarah, mulammassah, munabazah, dan muzabanah. (HR. Bukhari)
  1.  Jual beli dua akad jenis jual beli dalam satu
Menetukan dua harga dalam satu barang yang diperjual belikan. Jual beli ini juga dinamakan jual beli Shafqatayn fi shafqah atau Bay'atayn fi bay'ah, (iaitu dua akad jenis jual beli dalam satu). Terdapat beberapa perbezaan contoh pengertian berkenaan jual beli jenis ini mengikut tafsiran para ulamak iaitu:
Rasulullah saw. Melarang dari membuat dua belian (akad) dalam satu aqad (HR. Ahmad, Al-Bazzar dan Al-Haithami)
  1.  Jual beli yang mempunyai unsur ketidakjelasan (gharar)
Menjual beli sesuatu yang tidak mempunyai kepastian yang jelas. Jual beli ini mempunyai unsure yang digelar gharar (ketidakpastian atau samar). Jual beli ini berkemungkinan terjerumus dalam penipuan seperti mana menjual ikan di dalam laut atau buah pada pokok yang belum berbuah. Larangan ini berdasarkan perintah Rasulullah Shallallahu saw. Yang bermaksud:
Janganlah kamu membeli ikan di dalam air, kerana jual beli seperti itu termasuk gharar (HR. Imam Ahmad)
  1.  Jual beli oleh kanak-kanak kecil
Mengikuti kesepakatan para ulama kanak-kanak kecil yang masih belum matang akal fikirannya (mumayyiz) adalah tidak sah jual belinya. Tetapi jika dia berkemampuan untuk membezakan sesuatu barangan, para ulamak fekah berbeza pendapat tentang sah atau tidak jual belinya. Mengikut mazhab Syafie, ianya adalah tidak sah sebab kanak-kanak itu tidak memenuhi kelayakan untuk terlibat dalam apa-apa transaksi. Manakala mazhab lain seperti Hanafi, Maliki, dan Hanbali memilih pandangan ianya dibolehkan sekiranya penjaga kanak-kanak itu membenarkannya. Hal ini berdasarkan firman Allah yang mengkehendaki supaya anak-anak yatim diuji sebelum diberikan wang milik mereka.
Dan ujilah anak yatim itu sampai mereka cukup umur untuk kawin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas (pandai memelihara harta), maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan (janganlah kamu) tergesa-gesa (membelanjakannya) sebelum mereka dewasa. Barang siapa (di antara pemelihara itu) mampu, maka hendaklah ia menahan diri (dari memakan harta anak yatim itu) dan barangsiapa yang miskin, maka bolehlah ia makan harta itu menurut yang patut. Kemudian apabila kamu menyerahkan harta kepada mereka, maka hendaklah kamu adakan saksi-saksi (tentang penyerahan itu) bagi mereka. Dan cukuplah Allah sebagai Pengawas (atas persaksian itu).. (An-Nisa’ 4:6)

5.      POSISI BARTER MENURUT PRESPEKTIF ISLAM

Pada dasarnya barter merupakan jual beli yang batil, diantara jual beli yang batil ialah jual beli yang mengandung unsur penipuan.yang termasuk kategori sebagai jual beli yang mengandung unsur tipuan adalah jual beli Al-muza’banah (berter yang diduga keras tidak sebanding ), misalnya memperjualbelikan anggur yang masih dipohonnya dengan dua kilo cengkeh yang sudah kering, karena dikhawatirkan antara yang dijual dan yang dibeli tidak ebanding. Hali ini dijumpai dalam sabda Rasullulah saw:
Rasullulah saw. Melarang jual beli Al-muza’banah.(HR.al-Bukhari dan Muslim) 

6.       KHIAR DALAM JUAL BELI
Dalam agama Islam dibolehkanlah khiar dalam jual beli, apakah akan meneruskan jual beli atau akan membatalkannya. Karena terjadinya oleh suatu hal, khiar dibagi kedalam tiga macam :
  1. Khiar Majlis
Artinya antara penjual dan pembeli boleh memili akan melanjutakan jual beli atau membatalkannya selama keduanya masih dalam satu tempat atau majelis.
2.   Khiar syarat
Yaitu penjualan yang didalamnya disyaratkan sesuatu baik oleh penjual dan pembeli, seperti seseorang berkata “saya jual rumah ini dengan harga seratus juta rupiah dengan syarat khiar selama tiga hari.
3.  Khiar ‘aib
Artinya dalam jual beli ini disyaratkan kesempurnaan benda-benda yang dibeli.
7.       LELANG (muzayadah)
Penjualan denga cara lelang seperti ini dibolehkan dalam agama islam karena dijelaskn dalam satu keterangan yang artinya : “Dari Anas ra, Ia berkata Rasulullah SAW.menjual sebuah pelana dan sebuah mangkok air dengan berkata ; siapa yang ingin membeli  pelana dan mangkok ini? Seorang laki-laki menyahut; aku bersedia membelinya seharga satu dirham. Lalu nabi berkata lagi, siapa yang berani menambahi? Maka diberi dua dirham oleh seorang laki-laki kepada beliau, lalu dijuallah kedua benda itu kepada laki-laki tadi.(HR. Tirmizi)

0 komentar: